Nervous Untuk Menghadiri Temuduga?

Hari ini saya ada satu tips bagaimana untuk menghilangkan nervous especially bagi rakan-rakan yang bakal menghadiri temuduga.

 

Sebelum anda hadiri temuduga, bayangkan interviewer anda adalah orang yang anda sayangi. Seterusnya bayangkan mereka menemuduga anda dengan penuh pengertian dan kasih sayang.

 

Anda juga boleh membayangkan perjalanan hidup interviewer anda iaitu keadaannya semasa dia masih kanak-kanak, perjalanan hidupnya sebagai seorang remaja, kisah percintaannya, kesedihan yang dialami di dalam hidupnya, perkahwinannya dan sebagainya..

 

Apabila anda mula membayangkan perkara-perkara ini, anda akan sedar bahawa orang yang anda takuti itu adalah seorang manusia biasa yang sama seperti anda. Walaupun sekarang mungkin berada pada tahap yang lebih selesa daripada anda, tetapi dia juga bermula di tahap yang sama. Oleh itu, tiada apa yang harus ditakuti.

 

Anda juga haruslah berfikir bahawa sebenarnya interviewer yang menemuduga anda turut sama nervous seperti anda. Mungkin dia sendiri baru sahaja dinaikkan pangkat dan masih tidak biasa menjalankan kerja. Mungkin juga dia hanyalah junior staff yang terpaksa menggantikan senior staff untuk menemuduga anda. Apa yang harus anda lakukan adalah bersikap tenang dan tunjukkan bahawa anda adalah setaraf dengan mereka dan anda boleh bekerjasama dengan mereka.

 

Satu perkara lagi yang perlu difikirkan adalah apabila sesebuah syarikat mengiklankan sesuatu jawatan kosong, ini bermakna mereka juga desperately looking for someone who can do the job. Jika anda dapat meyakinkan mereka yang anda pastinya dapat memikul tanggungjawab yang diberikan, mereka pasti tidak akan teragak2 untuk memilih anda.

 

Tips terakhir, andaikata anda tidak mendapat kerja yang dipohon, jangan terlalu bersedih. Most of the time, calon yang tidak diambil bukanlah kerana calon itu tidak berkelayakan. Sebaliknya, kadangkala interviewer merasakan bahawa kelayakan mereka adalah terlalu tinggi dan jika mereka diambil bekerja, pihak syarikat merasakan bahawa mereka tidak akan bertahan lama kerana pasti akan mendapat tawaran yang lebih baik.

 

 

One thought on “Nervous Untuk Menghadiri Temuduga?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *