Adab Menerima Kritikan

Jadi bos ni kan bukanlah indah senantiasa.

Selalu je terima komen dari pelanggan.

Bukanlah komen negatif. Selalunya komen-komen penambahbaikan.

 

Dan adab terima komen adalah ucap terima kasih dan minta maaf kalau perlu. Bukanlah reply dengan ayat-ayat sarkastik macamlah kitalah manusia yang paling pandai sampai tak boleh ditegur.

 

Hari ni ada pelanggan komen staf di salah sebuah butik kurang mesra. Pastu bila saya tegur, dorang kemain sentap. Siap cakap “Akak nak kitorang layan macamana lagi….”

Amboi dek! Ayat kemain…

 

Kalaulah akak ni reply macam tu kat customer, dah lama kita tutup kedai dek! Dan adek pun takleh cari makan dek!

 

Bukan semua pekerja faham bahawa pelanggan yang bayar gaji kita semua. Bila pelanggan banyak tanya, rasa tak puas hati. Rasa pelanggan banyak cekadak la. Menyusahkan la. Padahal kalau takde pelanggan, kita pun tak perlu amik dia kerja.

 

Tapi bukan semua la. Ramai sangat pekerja yang bagus. Yang baik hati. Mesra. Sabar. Jujur. Amanah. Dan sangat bersemangat.

Pekerja-pekerja macam ni la yang menaikkan semangat bos untuk terus bertahan dan berkembang. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *